fredag 17 oktober 2008

Släktkalas

Idag fyllde moster min 63 och vi passade på att fira några kusiner samtidigt!
Det är alltid lika fascinerande o se hur många vi egentligen är i släkten... Nu var det förhållandevis få som hade slutit upp, men det var ändå 8 kusinbarn där och dom tar plats det kan jag lova :) Vackrast är dom iallafall när dom sover! Kamerorna gick varma när barnen slocknade en efter en och snusade sött på soffor och i famnar runt om.

Mitt yngsta kusinbarn är född med Downs syndrom och nu övar alla på teckenspråk för fullt. "Ja må du leva" sjöngs därför extra långsamt och med vilsna armar fladdrandes överallt. Det måste ha sett jättelustigt ut utifrån och ännu lustigare hade det varit om någon bara hade hört sången!

Min moster fick en bok i present som jag vill flagga lite för. Det är Sune & Bert författaren Sören Ohlsson och hans fru som skrivit om deras son Ludvig. Ludvig är också född med Downs syndrom och boken heter Prins Annorlunda. Nu har jag inte läst den än, men jag är övertygad om att jag kommer tycka om den. Framförallt tror jag att den kan ge alla något, speciellt om man har förmånen att träffa andra människor med syndrom eller liknande. Boken verkar framförallt utgå ifrån deras eget perspektiv som föräldrar till Ludvig och jag hoppas den kan ge en ny dimension till kursen föräldrar och skola som jag läser just nu.
Kursen och c-uppsatsen jag skriver på ska jag berätta lite mer om sen. Nu är det nog dags för sängen!

5 kommentarer:

Alex sa...

Prins Annorlunda är jättebra. jag läser högt för min VFUklass och disskuterar. bra att vettiga barnböcker med barnperspektiv kommer ut. grattis med bloggen!

Perny sa...

Va kul att du också börjat blogg, du förstår väl att du kommer bli länkad i min blogg nu va? Tack för din syn på mina funderingar.

catice sa...

Haha Japp Perny det förstår jag, men jag förstår ännu inte själv hur jag ska länka till andras bloggar o sådär! Du får lära mig lite knep o knåp! :)

Till alex: Vad kul att ni läser den! Du får berätta vad för kommentarer du fått av barnen :) spännande ju!

Perny sa...

Om du vill göra en lista över länkar så går du upp längst upp till höger, bredvid texten "logga ut" så står det anpassa (tror jag). Tryck där och du kan välja en massa roliga saker att lägga i din sidomeny, bland annat blogglänkar.

Om du vill länka i texten så markerar du den text som du vill få länkbar, sen trycker du på ctrl, shift, A så kommer det upp en ruta där du skriver i adressen som du vill länken ska gå till och vips så är den klickbar i texten :)

sorenolsson sa...

Vad kul att du vill "flagga" för vår bok!

Jag hoppas att många kan se vilka underverk dessa individer gör för vår värld.
De behövs!


Må så gott och ha en fin lucia!