måndag 13 april 2009

Söndagsutflykten





I söndags klockan 15.30 gav vi oss iväg, jag och kusinen på våra ädla springare, en säkert tjugio år gammal cresent och en ung hingst från biltema. Jajjemen äntligen äntligen har jag skaffat mig en ny hoj!

Vi hissade våra jacksegel och hoppades på medvind, men tji fick vi och en eller annan uppförsbacke där till. Men målet var bestämt och vi stretade på tills vi äntligen nådde fram, till ormarna! Ivrigare än de flesta småpojkarna drog kusin fram sin kamera och började närgånget försöka fotografera de små liven. Några beslöt sig för att kopulera mitt framför näsan på oss och vi valde att smyga vidare. Vi hade ju även andra djur i kikarsiktet... tofsvipa, sothöns, svan med flera... men tiden började rinna iväg, vi ville hinna bort till sörön för att äta vår pick nick i det gröna innan solen gick ner. Kusin hade sagt att det var minnsan nära, säkert bara några 100tal meter... vi gick och vi gick och vi gick. Det var dryga tre kilometer och en bra bit till kvar till picknickplatsen. Men det var värt varenda steg. Backen var färgad blå av miljontals, miljontals söta sippor och de stora ekarna väcker fantasin hos vem som helst. Längs stigen gick vi och talade om giftiga spottkobror och andra läskiga reptiler som fick oss båda att hoppa högt av möte med de annars så oskrämmande snokarna. Fast jag tror kusin mer blev rädd för mig än för ormarna! Hihi


Vid kullen hade alla små ormar krälat till kojs och turisterna hade slingrat iväg på landsvägen i sina snabba bekväma bilar. För oss väntade en 2mil lång cykelfärd hemmåt och solen stod alldeles för lågt på himlen. Men hemmåt fick vi en aning vind i seglen och lutningen var på vår sida. Vips så var vi hemma igen, med möra små rumpor och ryckande fötter.


En alldeles lagom vacker påskutflykt!



Här är rutten vi tog för den nyfikne.



Ligga i solen är skönt, att gosa ihop sig med varandra är ännu skönare...



Men ibland kan det ju vara skönt att få vara lite för sig själva för lite söndagsmys...

Nu har vi chansen, bäst att skynda sig iväg ...


Hänger du med snygging?


Här kan vi nog få vara ifred!


Ey, hörde du vad dom gör borta i löövehögen... vi drar dit o spanar!

Ey, värsta ormgropen får jag vara med?


Psssst! Det där är bara larv, häng med mig så ska jag visa hur man chillar!


This is the shit man!


Blåsippan ute i backarna står...
Wiii ett ihåligt träd! Vaddå, tar du kort... jag tänkte ju bara...


kika lite :)

2 kommentarer:

Elin sa...

Kattis! Välkommen tillbaka till bloggvärlden!

alex sa...

Snacka om ormgrop - jag skulle nog stuckit till andra sidan stan om jag såg nåt sånt - herre mi je va rädd ja skulle blitt!

ps. jobb är överskattat - har samma problem jag... jättesvårt.