fredag 12 december 2008

Vintertid



Igår var det riktigt mysigt här hemma, med julstädat hem och tända ljus bjöd jag in två små nissar som genast satte igång och rullade mozartkulor, smuttade på den jättestarka hjortronglöggen och bakade gigantiska lussekatter! Själv tröttnade jag på kringelformen och gjorde en liten bullfitta istället... som snabbt eskalerade i fler spännande former. :P




Snön låg tjock ute på backen oxå, så självklart kunde jag inte låta bli lite snöbollskrig. Tyvärr får jag lov att meddela att jag inte fick några bilder på denna heta snöbrottning mellan de små nissarna. Men jag tog lite kort när de hade åkt hem och fick syn på ett spår i snön... när jag så knäppte kortet hörde jag ett prasslande i buskarna och döm om min förvåning när det plötsligt var två spår i snön på bilden! Missade dock den snabba lilla haren!



I eftermiddags begav jag mig ut i skogen för att titta på luciatåg i snön. Hur mysigt är inte det! Dagisfröknarna hade stält ut marschaller (stavning?) längs med stigen och tänt en brasa för att värma glögg... jag ställde mig och skar upp lite lusselängder och sen kom familjerna... det bara välde in folk i den lilla gläntan och jag hann knappeligen hälsa på alla, men det var kul att få presentera sig för några iallafall och det ska bli riktigt kul att börja jobba där i januari!


De små lussande barnen sjöng sitt allra finaste och säkert föll det en och annan tår på deras ömma mödrars kinder.



Imorgon blir det dop och ännu mer luciastämning på kvällens fest!

Jag vill åka pulka! Tjohooo!

5 kommentarer:

Anonym sa...

vad mysigt det ser ut. här ingen snö ännu. Som nina sa i telefon till mig nu i veckan när hon vai Uddevalla: "från 25minusgrader till 5 plusgrader!". Hon ha fått vick på Uddevallas gymnasium! Kul!/alex

Kattis sa...

Mysigt! Jag har inte kommit så långt än, det går lite segt hos mig just nu. Men det blir massa julmys när ja åker hem ist.

Elin sa...

Kattis, kan du inte slänga in din inredningsblogg bland dina länkar? Jag går vilse annars...

Åh, vad julmysigt du har det. Själv har jag jobbat jobbat jobbat, men bara halvtid kommande vecka, så då kanske jag också hinner nåt.

Emanuel Blume sa...

Ja, det här är ju självaste essensen av julmys... Men vafalls! Är inte de ömma fäderna och tittar på sina barns luciatåg?

Anonym sa...

Gigantiska lussekatter i skumma former, det måste man ju bara gilla :)